Een ideaal compromis

Mercedes C43 AMG

Je moet al even aandachtig kijken om van het uiterlijk af te leiden dat er 367 paarden onder de motorkap schuilen. Een klein AMG-logo aan de zijkanten zou evengoed naar een AMG line kunnen verwijzen maar de opvallend grotere remklauwen vooraan en de uitlaatstukken die in 4 zijn gesplitst geven het geheim weg.

Eens je de deur opentrekt wordt er veel meer duidelijk. De rode gordels en stiksels, een AMG-logo in de deurlijsten, afgeplat stuur met alcantara afgewerkt én zichtbaar grotere peddels. Bij het starten horen we een subtiele ronk waarbij er spontaan een kleine glimlach op de mond wordt getoverd.

Van zodra we de weg op gaan is het duidelijk dat deze wagen pittige prestaties neerzet maar tegelijkertijd zich ertoe leent heel comfortabel te rijden. De vernieuwde 9-traps automaat schakelt in de comfort stand foutloos en blijft in de lage toeren waardoor je bijna zou vergeten van welk kaliber deze wagen is. We switchen de ‘dynamic select’ knop naar Sport plus en automatisch worden er 2 versnellingen lager geschakeld. Het motormanagement zorgt voor hemelse plofjes bij het schakelen en het tussengas klinkt in het centrum bijna als geweerschoten. Wanneer we aan tweeduizend toeren het pedaal vloeren doet het blok de subtiele AMG-verwijzingen alle eer aan en zorgt ervoor dat je heel snel terug op de rem moet om geen overtredingen te begaan. Het is even wennen opnieuw een AMG-product te rijden met een V6 in plaats van de brute, bulderende V8 blokken die in Affalterbach worden gebouwd maar dit biedt een ideaal compromis voor dagelijks gebruik. In de ECO-stand duiken we onder een gemiddelde van 10 liter, terwijl je in de sport plus stand meer dan genoeg in uw zetel wordt geplakt. Met de standaard vierwielaandrijving, een beduidend lagere kostprijs dan zijn grote broers én een veel gunstiger taksentarief kan dit wel de oplossing zijn voor de liefhebber die op een iets betaalbaardere en minder hardcore manier deel wil uitmaken van de AMG-familie.