Oog voor detail

Porsche cayenne S hybrid

Het is en blijft een merk die een bepaald imago uitstraalt. Ook al zijn de andere Duitse concurrenten niet gigantisch veel duurder of zelfs in tegendeel, het blijft een bepaald allure hebben om de typische Porsche sleutel in de hand te nemen.

De cayenne S hybrid was één van de eerste spelers in het premium SUV gamma der hybrides. De vaste alu sleutel in het linkse contactslot roept enigszins wat verwarring op gezien je in principe twee sleutels mee aan boord hebt.

In onze versie hebben we een bijna volledig carbon interieur gecombineerd met chocoladebruin leder. Waanzinnig mooi. Als we wegrijden is eerste de elektrische motor aan de beurt en reizen we in absolute stilte. Eens we het gaspedaal iets dieper indrukken voelen we de benzinemotor bijspringen en neemt het vermogen toe. Hoewel het een grote wagen is voelt de wagen verre van zwaar of lomp aan. Het vernieuwde 3-spaaks stuur zorgt hier grotendeels voor.

De wagen doet alles wat je van een dergelijke wagen verwacht en op het rijgedrag is amper of niets aan te merken. Punten van kritiek als chauffeur zijnde; de adaptive cruise control is té agressief als je met klanten op weg bent. In een situatie waarbij de wagen automatisch afremt door een voorganger, trekt de wagen té snel op terug naar de ingestelde snelheid. De middenconsole is ondertussen ook al een tijdje ongewijzigd, met de handvaten aan beide zijdes en een relatief kleine navigatie display. We kijken ernaar uit tot wanneer het vernieuwde panamera interieur zijn intrede maakt in de cayenne serie. Desondanks dat het design van de middenconsole inmiddels ingehaald is door de concurrentie, kan men Porsche op geen foutje betrappen qua afwerking.