Ruwe diamant

Maserati Quattroporte

Het doet bij velen meteen aan de verbeelding denken als “Maserati” wordt genoemd. Het Italiaanse merk heeft een bepaalde merknaam opgebouwd waardoor velen Maserati ver boven de Duitse collega’s positioneren. Met de Quattroporte en zeker de Ghibli die vrij zuinige dieselmotoren aanbieden is Maserati plots een betaalbare fantasie geworden.

Het design is uitgesproken. De typische Italiaanse lijnen zorgen voor een agressieve snuit en de drietand in de grille maakt prominent duidelijk over welk merk dit gaat. Het interieur is net als het exterieur uitgesproken met voorstanders maar ongetwijfeld ook tegenstanders. Het stuur is zwaar en dik en zorgt ervoor dat het rijgevoel op dezelfde manier tot uiting komt. De afwerking laat hier en daar een kleine steek liggen maar het is alsof het zo hoort te zijn. De uitstraling van de wagen lacht de kleine opmerkingen weg. Hoewel de wagen niet bombastisch oogt, verklappen verkeersdrempels de lengte van de wielbasis. Bij de iets steilere verkeersdrempels raakt de romp van het Italiaanse paradepaard het asfalt.

Ondanks een iets zwaardere besturing en een dik aanvoelend stuur rijdt de Quattroporte uiterst comfortabel. Ondanks het feit dat dit de keuze is van iemand die een jonger en sportiever image wil dan de 7 reeks en S klasse rijders, bevestigd het motorgedrag dit niet helemaal. Om in alle rust te rijden is het vermogen meer dan voldoende, al zal de sportieve rijder geen kippenvel krijgen van het motorblok in de Quattroporte diesel.